Artikelindex
PRAKTIJKOPLEIDING
De praktijkopleiding kan geheel bij de Vliegopleiding Rotterdam worden gevolgd. De opleiding is modulair opgebouwd zodat zelf het lestempo en samenstelling van de opleiding kan worden gekozen.
SIMULATOR
Een deel van de lesuren mag worden gevlogen op een vluchtsimulator. In samenwerking met Simulator Training Rotterdam beschikt de club over een vliegsimulator FNPT II MCC van het type Elite. Natuurlijk voelt een simulator anders dan een echte vlucht. Voor een aantal onderdelen van de opleiding, bijvoorbeeld de basic scan, is het heel goed en goedkoper om op de simulator te trainen.
ERVARINGSUREN
Met werkelijk gevlogen uren worden de ervaringsuren opgebouwd en jouw captaincy vergroot. Door de samenstelling van het zelfgekozen programma kan invloed worden uitgeoefend op de opleidingskosten. Houdt er wel rekening mee dat het aantal opleidingsuren sterk wordt beïnvloed door het lestempo, de inzet en de aanleg van de aspirant vlieger. Dit geldt ook voor de voortgang van de theorieopleiding. Het theoriecertificaat moet uiteraard aansluiten bij de gekozen praktijkopleiding.
INSTRUMENT RATING
Voor Instrument Rating geldt een minimum van 50 uur vlieginstructie. Hiervan mag 20 uur op een simulator gedaan worden. Als je de IR opleiding volgt na jouw CPL geldt er een korting van 10 uur. Voordat aan de IR mag worden begonnen is een PPL brevet en 50 uur als Pilot In Command (PIC) op cross-country vluchten voorwaardelijk.
COMMERCIAL PILOT LICENSE
Voor het Commercial Pilot License moet minimaal 200 uur zijn gevlogen waarvan 100 uur als PIC. Daarnaast is het PPL brevet voorwaardelijk. Om de opleiding te mogen beginnen moet het onderdeel Elementair Instrument vliegen zijn afgerond. Dit onderdeel bestaat uit 10 uur vliegen op alleen instrumenten en onder instrument vliegcondities of nagebootst. 5 uur daarvan mogen op een simulator. Daarna 15 uur vlieginstruktie; 5 uur hiervan moéten op een complex vliegtuig (dit is met intrekbaar landingsgestel en verstelbare propeller) gevlogen worden.
ATPL
Voor de praktijkopleiding CPL met IR welke benodigd is voor het ATPL zijn er een twee scenario’s voor de volgorde waarin je de opleiding kunt volgen. Eerst IR en daarna CPL òf eerst CPL en daarna IR. Wij adviseren als volgorde éérst IR en daarna CPL. In de IR opleiding wordt vliegtijd opgebouwd en captaincy opgedaan die nodig is voor CPL. Hierdoor wordt het meest efficiënt omgegaan met de opleiding. Daarnaast is voor het ATPL minimaal een Multi Engine Piston aantekening nodig. Deze aantekening kan ook worden behaald bij de VCR. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de Piper Seminole.